תפריט חיפוש

אמצעי זיהוי מתקדמים, ושאלה ליום כיפור

ד"ר אברהם בן עזרא

אוי למי שהתבקש על ידי אנשי יפתח הגלעדי לומר שיבולת, ואמר סיבולת. אמצעי הזיהוי הפלילי משתכללים, לקראת היעדר אמצעים פיזיים. ושאלה ליום כיפור

"אמור שיבולת"

"ויאמרו לו אמור נא שיבולת ויאמר סיבולת, ולא יכין לדבר כן ויאחזו אותו וישחטוהו אל מעברות הירדן ויפל בעת ההיא מאפרים ארבעים ושנים אלף" [שופטים, פרק י"ב פסוק ו'].

תחילתו של הסיפור הוא תלונת בני אפרים כלפי יפתח, על כי לא קרא להם להשתתף במלחמה נגד בני עמון, ומכאן לב הסכסוך שהפך למלחמת אחים עקובה מדם.

מה שמעניין כאן הוא אמצעי הזיהוי על פי המבטא. היה ברור לאנשי יפתח הגלעדי, כי מי שאומר "סיבולת" במקום "שיבולת", הוא מבני אפרים, כפי שאפשר לברר שייכותו של מי שאומר "בחית קולה" במקום "פחית קולה".

הזיהוי לפי תכונות פיזיות הוא עתיק יומין, והיה מקובל כבר בימי שפוט השופטים בישראל. גם כיום רבים שוקדים על פיתוח שיטות זיהוי, שיחליפו את אמצעי הזיהוי המקובלים שהם בעייתיים וכרוכים באי נוחות רבה לציבור. יעידו על כך התורים הארוכים והצפיפות ליד הבדיקות הביטחוניות וההתנגדות למגנומטרים ולמכשור זיהוי אחר, בין היתר מכשירי זיהוי הכרוכים בפגיעה במי שיש לו קוצב לב או מכשירים אחרים בתוך גופו, דבר שהולך ונעשה שכיח עם התקדמות הרפואה וההיי-טק.

ממבחן השיבולת ועד לזיהוי מדעי

לא אחת כשאנו מביטים אל קלסתרון של חשוד או מבוקש על ידי משטרת ישראל, אנו מביעים פליאה ואומרים לעצמנו, לא יכול להיות, הוא כלל לא נראה חשוד בפלילים, הוא דומה יותר לפרופסור מהורהר באוניברסיטה... ובכן, בחינה מדעית של תווי הקלסתרון מסגירה: מחבל, פדופיל או עבריין פלילי אחר, ברמת וודאות גבוהה.

חברה ישראלית פיתחה מערכת תחקור אוטומטי של חשודים, בשימוש בשדות תעופה. המערכת כוללת גלאים המסוגלים לזהות התרגשות, לחץ בוורידים, עליה במליחות עקב הזעה, ושינויים תרמיים בפנים – קריטריונים לזיהוי חשודים הנבצרים מכל בחינה אנושית. החברה נקראת SUSPECT DETECTION SYSTEMS והחלה לפעול בשנת 2004. כיום כבר יש שימוש לשיטות החברה.

בעיתון POPULAR SCIENCE   פורסם בשנת 2014 מתוארת שיטה המשמשת את במשטרה בארצות הברית במדינות שונות והמושתתת על מאגר עצום של קלסתרונים של פושעים. בעזרת השיטה, ניתן להפנות את "המבט של הקלסתרון" לכיוונים שונים, דבר שמקל על הזיהוי. 

יש כיוון ברור של מחקר ומדע, אשר יאפשרו זיהוי עבריינים מסוגים שונים, בין אם בשיטת של שימוש במאגרים ובין אם בשימוש בשיטת בדיקות נתונים ישירות, כך שבעתיד הקרוב לא יהיה כל צורך במגנומטרים, זאת ועוד, הזיהוי יהיה הרבה יותר מהיר ופשוט.

המגנומטרים בהר הבית

כאשר הממשלה קבעה, כי אין הכרח לעשות שימוש במגנומטרים דווקא כדי לבצע בידוק ביטחוני – היה לה על מה לסמוך, כי ישנן שיטות מתוחכמות [שכבר בשימוש] כדי לבצע בדיקות זיהוי, מבלי לבדוק בדיקות פיזיות. רק מי שזוהה כחשוד, הוא ייבדק גם בדיקות פיזיות, אך מלכתחילה - הציבור לא יוטרד על ידי בדיקות של מגנומטרים ומכשור דומה, מבלי שתיפגע רמת הביטחון.

שאלה לקראת יום כיפור

אין חולק על כי ביום כיפור אנו סולחים לעבריינים ומוחלים לכל מי שהסב לנו נזק או פגע בכבודנו וברכושנו. מדובר במצווה חשובה ובסליחה כללית, לכולם.

האם זה לא מזכיר במקצת את הגישה שבנצרות, לפיה יש להגיש את הלחי השנייה למי שסוטר סטירה?

ראשית, הבהרה לגבי מקור הביטוי "להפנות את הלחי השנייה" בנצרות: ישוע דרש דרשה על ההר, [ברמת כורזים צפונית לכינרת], ולהלן דבריו:

39. וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁלֹּא לְהִתְקוֹמֵם עַל עוֹשֵׂה הָרַע. אַדְּרַבָּא, הַסּוֹטֵר לְךָ עַל הַלְּחִי הַיְמָנִית, הַפְנֵה אֵלָיו גַּם אֶת הָאַחֶרֶת.
40. מִי שֶׁרוֹצֶה לִתְבֹּעַ אוֹתְךָ לְדִין כְּדֵי לָקַחַת אֶת כֻּתָּנְתְּךָ, הַנַּח לוֹ גַּם אֶת מְעִילְךָ.
41. וּמִי שֶׁמְּאַלֵּץ אוֹתְךָ לָלֶכֶת אִתּוֹ מֶרְחָק שֶׁל מִיל אֶחָד, לֵךְ אִתּוֹ שְׁנַיִם.
42. תֵּן לַמְבַקֵּשׁ מִמְּךָ וְאַל תִּפְנֶה מִן הָרוֹצֶה לִלְווֹת מִמְּךָ.

אין זה מנהגו של יהודי.

ועכשיו, לשאלה המטרידה: האומנם סליחה לכולם?! האומנם מצווה היא לסלוח לרשעים, אשר ממשיכים בהתמדה ברשעותם?! מה הטעם בסליחה, מחילה וחמלה כלפי מי שבמוצהר דבקים בעבירותיהם באופן מתמשך ולא חוזרים לדרך הישר?

הכוונה אחרת. אם נעשה עוול בעבר, צריך לסלוח למעוול.

אם הפוגע – פוגע בהווה, ומתעקש להישאר בסורו, כי אז אין מקום למחילה, זאת ועוד, המחילה במקרה זה גם לא תסייע לא לפוגע ולא לנפגע.

ברכתנו היא, שלא יעמדו בדרכנו מעוולים מהסוג שאין להם מחילה, ואז, נסלח לכל העם ביום הכיפורים.