אין הנחתום מעיד על עיסתו  |  וכיהנו לי  |  עמדת הקבלן עלולה להיות לו לרועץ  |  הפער המדומה  |  חוות דעת אובייקטיבית: מומחה נטול פניות  |  מנגנון הנעילה של דלת הכניסה לדירה  |  נאוה דנון  |  הכן בקיץ ביתך לחורף  |  שאלה מוסרית הגדולה מבית המשפט  |  נערץ ומוכפש  |  תכנון – תוך מבט קדימה  |  "זכות הקבלן לבצע תיקונים" – יתרון לקונה ובעיה למוכר  |  מומחי בית המשפט: האכזבה הגדולה  |  קיצוניות בביטול ליקויי בניה  |  תפקיד מומחה – מסתכם במומחיותו  |  בריונות ומומחיות  |  טובה שטרסברג-כהן, שופטת (בדימוס) של בית המשפט העליון  |  הכול צפוי  |  זכויות דיירים בנושא חיפויי אבן  |  הנאחזים בקרנות המזבח  |  מהנדסים ללא הכשרה  |  מעקף לסכנה  |  זכויות הדיירים ברכישת דירה מקבלן  |  לא בכל מקרה נדרש דיוק  |  הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חייבת לדון בבקשת הקלה  |  ביקשתי שינויים בדירה – והקבלן היום טוען כי הוא פטור מאחריות  |  חקיקת המשנה בישראל לעומת מדינות אחרות  |  מומחה אינו מוסמך לקבוע שיעורו של פיצוי  |  חוק המכר [דירות] – בא רק להוסיף  |  האחריות האישית של מנהל חברה קבלנית  |  ניסיונו של בית המשפט לאפשר לדיירים לבצע את התיקונים בפועל  |  הדיירים הרואים את הדירה – גם הם זכאים לפיצוי בגין ליקויים בה  |  התניה של מתן שירותים ציבוריים – בתשלום למטרה ציבורית  |  הכותל המערבי  |  הסיכון בהסכמה למתן פסק דין על דרך הפשרה  |  
תאריך ושעה
 




מונה:

דף הבית >> תחבורה >> פסי האטה- טוב או רע?
 

פסי האטה [במפרים]- טוב או רע?
מאת: יואל בן עזרא

כשנה לפני מכתיבת שורות אלה, התהפכה נהגת בעוברה על פס האטה סמוך למקום מגורי, תאונה שגרמה לי להרהר על מהותו של התקן נפוץ זה. במפרים צצים בכל פינה כפטריות אחרי הגשם, אורבים לנו בכל רחוב, ממתינים לנו ליד כל בית ספר, אי אפשר להתעלם מהם. למרות זאת, אין תקן, חוק או אחידות בכל מה שקשור לפסי האטה. רבים מהם מופרכים בגובהם, תלולים, פתאומיים, מעצבנים משהו. מאז ומעולם לא חיבבתי אותם.

לדעתי, פס האטה אינו מציאה גדולה כל כך. למרות חסרונותיו הרבים, שיקולי העלות מסנוורים את הרשויות המוצאות בו פיתרון קסם לבעיית הבטיחות הדרכים עירוניות.

פס האטה, מטבעו, משפיע באופן שונה על כלי רכב שונים, אך ביחס הפוך לנזק שהם גורמים. דווקא הנהגים של כלי רכב גדולים, ג'יפים והלאה, לא ממש מתרגשים מעצם קיומם של פסי האטה, למרות שהם בעלי שדה הראיה המצומצם, מרחק הבלימה הארוך, וגורמי הנזק המשמעותי להולכי הרגל. לעומתם, הנוהגים בכלי רכב קטנים ונמוכים נאלצים לעיתים להאט ממש כדי לא לפגוע במכלולי הרכב, למרות שהם יותר 'ידידותיים' להולכי רגל.

פס האטה משפיע באופן שונה על נהגים שונים
, גם כאן ביחס הפוך לסכנה. זה שנוהג לאט, תוך שימת לב יתרה לסביבה, יאט עוד יותר בגלל הבמפר. לעומתו, הנהג הממהר, יעדיף לסבול את חוסר הנוחות הרגעי הנגרם מנסיעה מהירה על במפר, יאט קמעה, אך יאיץ שוב 'עד העונג הבא'.

פסי האטה מקשים על כוחות הביטחון. אמבולנס המפסיד שנייה על כל במפר יכול להפסיד גם את חייו של הנתון במצוקה.

כל רכב העובר על פס האטה מאבד מיכולת ההיגוי והבלימה
בצורה דרסטית, לרבות מקרה שאין מדובר בנהג מיומן. תנסו לבלום בחזקה סמוך לבמפר וראו מה קורה... כאשר נהג מופתע מסיבה כלשהי [ילד שרץ לכביש, נניח] סמוך לפס האטה, הדרך לתאונה קצרה. למעשה, פס האטה יכול לגרום לתאונה באופן ישיר.

הבלאי הגבוה של כלל כלי הרכב בגלל פסי האטה
מתורגם לבטיחות ירודה של כלי הרכב, בכל מקום, בכל תנאי ובכל זמן, במיוחד לאור העובדה שרוב בעלי הרכב לא טורחים על תקינות מלאה של בולמי הרכב.

ולא פחות חשוב- זה פשוט מעצבן.

לאור החסרונות הנ"ל, יתרונותיו של פס האטה מפוקפקים למדי. המחיר של התקנת במפר הוא מזערי ועל פניו נאה כאילו אינו דורש תחזוקה. וכי יש פתרון טוב מזה...? מעבר לכך, הוא עושה רושם טוב על התושבים עת הבחירות מגיעות.

במשרד התחבורה, למרבה הפלא, מודעים לחסרונותיו של פס האטה וההתייחסות אליו היא בגדר 'כבדהו וחשדהו', ומעבר לכך שהם מונים חסרונות רבים נוספים, משמעותיים לא פחות, יש אפילו קובץ מפורט המנחה כיצד לתכנן, לבצע ולתחזק פס האטה.

הנחיות אלה כוללות המלצות למיקום נכון של פס האטה על מנת להפחית את מטרד התושבים, יש הוראות לגבי סוג הפס, גובהו, אורכו, רוחבו, צורתו, ואף החומר המומלץ ליישום במקרים שונים. יש גם סעיף הדואג לפתוח את נתיב הנסיעה תוך 30 דקות, אם מדובר בפס מבטון. ההנחיות דואגות שיהיה שילוט נאות, תאורה ראויה בסביבת הפס, שלא יהיה בעלייה וגם לא בסיבוב, העיקר שייראה למרחוק וששדה הראיה יהיה רחב. כמו כן, ההנחיות דואגות לנוחותה של התחבורה הציבורית, גישה נאותה לכוחות הביטחון, לפיזור התנועה ברחובות הסמוכים, לפיקוח כל זיהום האוויר ורעש בגלל בלימות והאצות, ולא תאמינו, יש הוראות לגבי ניקוז. ההנחיות מורות על ביקורת ומעקב על התנהגות הנהגים והולכי הרגל בעקבות הפס החדש, והכי חשוב- יש הוראה ברורה לשקול התקנים אחרים בטרם החלטה על ישום פס האטה.

ממש מפתיע. אלא מה, הנחיות אלה אינן מחייבות איש. למעשה, אין חוק או תקן בנושא, רק הנחיות. ידע לא ממומש. בפועל, פסי האטה מבוצעים בהתאם לכמות החומר במריצה ומידת היצירתיות של הקבלן.

במדינה בה מכריזים מלחמה על תאונות הדרכים, חדשות לבקרים יוצאים במבצעי אכיפה מבטיחים, חוקים מתווספים לבלי הכר, עמותות וגופים קמים, כולם במטרה אחת- למנוע תאונות דרכים, כדאי שהרשויות ייקחו לתשומת ליבן גם את הפרטים הקטנים לכאורה. הפיכת הנחיות אלה למחייבות ויישומן על ידי הרשויות המקומיות הם מהלך הכרחי כחלק משיפור התשתית. שכן, פס האטה, ביסודו, הוא מפגע ויש אפילו תמרור המזהיר מפניו.

הנהגת שהוזכרה בפתיח- מקומית. הבמפר נסלל יום קודם, באמצע סיבוב, בירידה. מיותר לציין שלא היה תמרור אזהרה או סימון כלשהו. בינינו, גם עכשיו, שנה אחרי התאונה, אין סימונים זוהרים על הבמפר, והתמרור שהוצב בכיוון נסיעה אחד בלבד- מוסתר על ידי עץ. ככל שזה נוגע לה, הייתה בליטה סמויה על הכביש, לא במפר. לנוסעים שלום.






 


12/2005


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
 
כתובת טלפון פקס נייד דוא"ל
רחוב שער פלמר 1/525, חיפה 04-8678417 04-8642012 052-6010262 AVRAM@BENEZRA.CO.IL
 רחוב חי"ל 9, זיכרון יעקב 04-6390173 04-6391647 052-4387878 YOEL@BENEZRA.CO.IL
         
לייבסיטי - בניית אתרים