חניה לרכב: מכפילי חניה ומתקנים אוטומטיים
בעקבות מצוקת החניה בערים, בעשרות השנים האחרונות פנו יזמי בניה לפתרונות של חניה מכנית באמצעות מכפילי חניה ומתקנים אוטומטיים.
קיים גם תקן ישראלי 5437 - "ציוד חניה מכני של כלי רכב - דרישות לבטיחות ותאימות אלקטרומגנטית עבור שלבים של תכן, ייצור, הקמה ואישור לשימוש", נובמבר 2005.
בסעיף 1.1 בתקן הנ"ל, מותנה כי "על ציוד החניה המכני של כלי רכב או/וגם סביבתו, חלות גם תקנות התכנון והבניה על עדכוניהן".
כבר בשלב זה יצוין כי גובה החניה נמדד אנכית מהרצפה ועד המפלס התחתון של כל בליטת צנרת או מנורה או שילוט בשטח החניה - לפי התרשים שלהלן - ראה תרשים א'.
[מקור האיור - הספר, תכנון כחוק - דירות ומבני ציבור" מאת א' בן עזרא בהוצאת "בורסי"
תשפ"ג.]
בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970, התוספת השניה, תקנה 2.03 נקבע:
"גובה מזערי למקום המיועד לחניה כמטרה עיקרית - 2.4 מ'. גובה מזערי למקום הנועד לחניה כמטרת שירות 2.05 מ'."
בפרסום משרד התחבורה, גובה החניה לא יפחת מ - 2.2 מ'.
בכל החניונים המכניים שנבדקו על ידי, בכל רחבי הארץ, מצאתי כי גובה החניה נע בין 1.7 מ' ל- 1.9 מ' בלבד...
יוצא מכאן כי החניונים המכניים הללו - אינם תואמים לא לתקן, לא להנחיות משרד התחבורה ולא לתקנות...
בפרסום של מכון התקנים המהווה הסבר לתקן 5437, נכתב כי מטרת התקן הינה למזער סיכונים, ולא לבטל סיכונים. משמע, ביצוע לפי התקן ויישום כל ההוראות שבתקן - לא מביא לידי מוצר נטול סיכונים, אלא מביא לידי מוצר שיש בו סיכונים בטיחותיים, אולם במידה פחותה ממצב של אי - הקפדה על ביצוע הוראות התקן.
בסעיף חלות התקן יש תחת הכותרת: "1.3 תקן זה אינו חל על:" - 9 סעיפי משנה המהווים סייגים לחלות התקן ומובאים להלן בשלמות:
" א. מגבהים (ראו התקן הישראלי ת"י 5383);
ב. התקנים חיצוניים, אשר אינם באים במגע עם כלי רכב, לדוגמה: מדחנים, מכונות כרטיסים;
ג. דרישות הקשורות לבניין, גם אם הן נוגעות ישירות באחסון כלי רכב;
ד. מעליות משא ללא ליווי, לפי EN 81-31;
ה. ציוד חנייה מכני המיועד להרמה או/וגם להעברה של אנשים;
ו. תמסורת ומישק של בקרה מרחוק;
ז. ציוד חנייה אוטומטי בעל אזורי העברה נעים;
ח. שימוש בציוד חנייה מכני על ידי אנשים בכיסא גלגלים או חירשים;
ט. עמדת העבודה של המפעיל."
בהמשך באותו סעיף של חלות התקן, יש הסתייגויות נוספות - 12 במספר - תחת הכותרת: "1.4 תקן זה אינו דן בהיבטים אלה:"
"א. גורמי סיכון בגלל נפילה של מטען או פריטים אחרים מכלי הרכב;
ב. גורמי סיכון בגלל נזילה של דלק או שמן מכלי הרכב;
ג. גורמי סיכון בגלל הפעלה של הציוד או המערכת בשדה אלקטרומגנטי מחוץ לתחום המוגדר בתקן הישראלי ת"י 961 חלק 8.2;
ד. גורמי סיכון בגלל הפעלה של הציוד או המערכת באזורים שחלים עליהם תקנות מיוחדות (כגון: אטמוספרה נפיצה, סיכוני אש);
ה. גורמי סיכון בגלל שימוש בחומרים מסוכנים או רעילים, כגון: שמן הידרולי מיוחד;
ו. גורמי סיכון בגלל רעש;
ז. גורמי סיכון בגלל תאורה לא נאותה בסביבת מערכת אוטומטית לחנייה או/וגם במקום ההתקנה של ציוד חנייה לא-אוטומטי;
ח. גורמי סיכון בגלל רעידות אדמה;
ט. גורמי סיכון בגלל מעשי ונדליות;
י. גורמי סיכון בגלל שימוש במערכת אלקטרונית הניתנת לתכנות הקשורה לפעולות בטיחות;
יא. גורמי סיכון בגלל שימוש בהתקני בקרה ללא כבלים;
יב. גורמי סיכון בגלל התנגשות הנגרמת על ידי נהג כלי הרכב;"
מיותר לציין כי יש לבחון כל מתקן חניה מכני לאור ההחרגות וההסתייגויות הנ"ל, בנוסף לבדיקת התאמה לתקנות, ולמבחן בטיחות ע"י מומחה.
זאת, בנוסף לבדיקה המשפטית בעניין התאמת החניה המכנית למסמכי המכר, לדרישות משרד מהנדס העיר, ולכל דין.
יש לתת את הדעת על "טבלה 1 - רשימת גורמי סיכון" שבתקן 5437 הכוללת פירוט של עשרות גורמי סיכון.
על פי התקן הנ"ל, סעיף "7. מידע למשתמש", יוכן ספר הוראות ובו פירוט של סוגי כלי הרכב המתאימים לחניון המכני - מידות ומשקל, אופן הפעלת החניון וזמני ההפעלה, תנאים סביבתיים וסוג השימוש - האם השימוש מוגבל לאנשים מסוימים או פתוח לציבור.
בנוסף, ספר ההוראות יכלול מענה לכל הדרישות כמפורט בתקן, תחת הפרק "7. מידע למשתמש". בכלל הוראות פרק 7 נכללות הוראות שבסעיף 7.1.4 הוראות למשתמש, ויש לשים לב לסעיף 7.1.5 (ב) הקובע לאמור:
"אם יש צורך להכשיר משתמשים, תיכלל תכנית ההכשרה בהוראות".
לא ברור מה דינו של משתמש, שנכשל במבחן ההכשרה בו מדובר...
בסוף התקן יש ציורים עם מידות חלקיות - חסרות מידות חשובות, כגון, גובה החניה על פי התקן. ידוע שמידת הגובה היא בעייתית, אך אין התמודדות עם שאלה זו.
המכלול הנ"ל טעון הוצאות תחזוקה שוטפת הנוספות על אחזקת הרכוש המשותף, בשיעור מוערך של 80 עד 180 ₪ לחודש לכל חניה.
לסיום, התקן הישראלי לא נותן מענה לחוקיות מתקני חניה מכנית, מכביר בהוראות, סייגים והחרגות, אזהרות ודרישות כלליות ללא פירוט נדרש, וממחיש בכך את המורכבות והסיכון של פתרון חניה זה.