תשריט לצורך רישום בית משותף חייב להתאים לתכנית היתר הבניה
תשריט לצורך רישום בית משותף, כולל חלוקת שטחים בנויים וההצמדות להם, כמו גם כולל ומפרט מהם השטחים הבנויים והשטחים שאינם בנויים (הממוקמים במגרש מחוץ לבניין) - המהווים רכוש משותף.
יש לדעת, שהחלוקה שבתשריט אינה חופשית מהגבלות ומהוראות, ובנוסף להיותה מושתתת על חוק המקרקעין, חייבת להיות מבוצעת בהתאמה לתכנית ההיתר.
לו הייתה החלוקה שבתשריט מנותקת מהחלוקה, ככל שקיימת, בתכנית ההיתר - הייתה נוצרת דרך עוקפת לקבל הכשר לבניה בלתי חוקית על ידי הגשת תשריט אשר בו יש שיוניים ביחס להיתר הבניה ואף תוספות, שלא קיבלו היתר בניה, ובכך היה נוצר אמצעי להכשרת בניה - שאין דרך אחרת לאשרה, מסיבה כלשהי.
יכולה להישאל שאלה, אם כך הדבר, מה הטעם בתשריט?
התשובה פשוטה: התשריט נדרש כדי לפרט זכויות קנייניות פירוט יתר שלא מצוי בתכניות היתר בניה, אך אין להכין תשריט שיכלול פריטים ללא אישור או בניגוד לאישור כפי שמופיע בתכניות היתר הבניה.
דוגמא:
תכנית היתר הבניה כוללת תכנון חניות לרכב, וזאת בהתאם להוראות ולדרישות הסטטוטוריות המפורטות ב"תקן חניה" (פרק בתקנות התכנון והבניה תש"ל - 1970), ועם זיקה להנחיות לתכנון חניה מטעם משרד התחבורה.
חלוקת החניות בתשריט בית משותף, חייבת להיות תואמת לתכניות היתר הבניה, וככל שמעוניינים לשנות או להוסיף חניות - נדרש להגיש בקשה להיתר בניה תחילה ולקבל היתר, לאחר שמשרד מהנדס העיר/הוועדה המקומית לתכנון ולבניה יבדקו ויאשרו את תכנון החניות לפי כל דין.
כך גם לגבי כל שינוי ותוספת בניה המחוייבים בהיתר.
ניתן ללמוד מתוך הנחיות לרישום בית משותף שמופקות לשימוש הציבור על ידי עיריות ומועצות מקומיות.
לדוגמא - דברה של הועדה המקומית לתכנון ולבניה ראשון לציון בפרק "הנחיות לרישום בית משותף - אישור תשריט לרישום בית משותף", כדלקמן:
"אישור התשריט על ידי מוסד תכנון מהווה אסמכתא להתאמת הנכס נשוא התשריט למצב התכנוני המאושר, ובכלל זה להיתרי הבנייה שניתנו עבור הקמתו, על מנת להציג בפני המעיין בתשריט את התמונה הנכונה.
ניתן לאשר תשריט בית משותף, רק אם קיים היתר הניה עבור בניין ישן וטופס 4 לאכלוס ו/או תעודת גמר עבור בניין חדש".
תחת הפרק "הנחיות לעריכת תשריט רישום בית משותף" נרשם באותו מסמך -
"יש להכין תשריט בהתאם להנחיות משרד המשפטים, בהתאמה להיתר הבנייה או לחילופין אי התאמה להיתר יש לסמן לפי כללי סימון החריגות (אין לכלול בתוך קו התיחום של היחידה את חריגות הבנייה או תוספות ללא היתר, ואין לחשב את שטחן במניין שטחים כשרים לרישום. יש לסמן אותן בקו מקווקו בליווי תיאור מילולי - בניה יש להקפיד על תיאור מילולי של כל חלל/שטח בתשריט, כפי שאושר בהיתר (דירה, מחסן, מתקן חניה, חדר אשפה, לובי קומתי וכד')".
(הדגשת הקו אינה במקור).

