חניה; שיקולי תכנון חניה לבית כנסת
במאבק בין דרישות תכנון ובין צורך להתאים את מקומות החניה לצרכי בתי כנסת, מתעמתים הרגלי תכנון מקומיים עם פרטים ייחודיים של בתי הכנסת.
הגדרות
מתע"ן - מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים, מסילתית ושאינה מסילתית, הפועלת בנתיב נפרד או בלעדי לאורך 6 ק"מ לפחות, אשר היצע מקומות הנסיעה בה עולה על 3,000 לשעה בכל כיוון.
"אזור א'" - אזור הנמצא במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר מתע"ן ועד גבול המגרש שנדרשים בו מקומות החניה; ואולם במתע"ן שהוא רכבת שאינה עירונית יימדד אזור א' ברדיוס של 300 מטר מכל יציאת הולכי רגל מתחנה;
"אזור ב'" - אזור הנמצא במרחק אווירי שבין 300 מטרים ועד 600 מטרים מציר מתע"ן ועד גבול המגרש שבו נדרשים מקומות חניה: ואולם במתע"ן שהוא רכבת עירונית יימדד אזור ב' ברדיוס של 300 מטר ועד 600 מטר מכל יציאת הולכי רגל מתחנה;
אזור "ג'" - שטח בתחום יישוב שחלה בו תכנית למתע"ן, שאינו בתחום אזור א' או אזור ב';
סמכויות ועדה מקומית לתכנון ולבניה
מצד אחד, היתר בניה מחייב התקנת מקומות חניה בתחום המגרש כפי שמפורט בתוספת לתקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה) תשמ"ג- 1983. מצד שני, על פי סעיף 2 לתקנות הנ"ל, מוסד תכנון רשאי לקבוע מספר שונה של חניות, להלן ציטוט מהתקנות:
"שינויים בסמכות מוסד תכנון (תיקון התשע"ו)
2. (א) מוסד תכנון רשאי לקבוע מספר שונה של מקומות חניה מזה הקבוע בתוספת במסגרת תכנית מיתאר מקומית לכלל היישוב או לחלק משמעותי ממנו, אשר אחת ממטרותיה העיקריות היא קביעת מקומות ושטחי חניה עם התייחסות למתע"ן.
(ב) מוסד תכנון רשאי לקבוע בתכנית מספר מקומות חניה נמוך מהמספר המזערי שנקבע בתוספת אם ראה שיש בכך כדי לענות על צורכי התכנון והתחבורה באזור; הוראות תקנה זו לא יחולו על מקומות חניה לאופניים."
הוועדה המקומית לתכנון ולבניה מוסמכת משיקולי תכנון להפחית את מספר מקומות החניה עבור מבנה של בית כנסת.
מבנה של בית כנסת מוגדר בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) כ"מבנה ציבור ב'". לפיכך, אישור המבנה כרוך בהקצאת מקומות חניה כפי שנדרש בתוספת לתקנות התקנת מקומות חניה, והדרישה היא כדלקמן:
* באזור מגורים א'- 1 מקום חניה לכל 150 מ"ר של המבנה.
* באזור מגורים ב'- 1 מקום חניה לכל 100 מ"ר של המבנה.
* באזור מגורים ג'- 1 מקום חניה לכל 60 מ"ר של המבנה.
כאמור, לוועדה המקומית הסמכות להפחית בדרישות.
מהם שיקולי תכנון?
בית כנסת אינו מבנה ציבורי רגיל, אלא ייחודי בהתאם לייעודוֹ ולשימוש בו.
שטחו הגדול של המבנה - נועד להכיל מספר רב של מתפללים בשבתות ובעיקר בחגים, ודווקא בזמנים אלו - מגיעים לבית הכנסת רגלי, ללא מכוניות.
מדובר בנתון ייחודי לבית כנסת, ועל הוועדה המקומית כמו גם כל מוסד תכנון אחר - להתחשב בכך בעת קביעת מספר מקומות החניה הנדרשים.