הנהר הגדול
ארבעה נהרות נפרדו מהנהר היוצא מעדן להשקות את הגן, והם מוזכרים בבראשית פרק ב' פסוקים 11-14;
"יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת."
בפירוש הראב"ע נאמר כי נהר הפישון על פי רב סעדיה גאון הוא יאור מצרים, והראב"ע חולק על כך. נהר הגיחון בארץ ישראל "והוא בא מפאת מזרחית דרומית"; הגיחון מוזכר במקום נוסף בתנ"ך – מלכים א' פרק א' פסוק 33 ופסוק 38; ובמקומות נוספים.
נהר החידקל מוזכר גם בספר דניאל פרק י' פסוק 4 -
"הַנָּהָר הַגָּדוֹל--הוּא חִדָּקֶל."
הוא הפלג המזרחי משני נהרות ארם נהרים.
והנהר הרביעי הוא פרת.
רק על חידקל נאמר כי הוא "הנהר הגדול" כפי שמובא בספר דניאל.
-------*---------
מעניין לעיין בפירוש הראב"ע – פרק ג' פסוק 14 המובא להלן:
"וכן אמרו גיחון. גם פישון מגזרת תפושו (ירמיה פרק נ' פסוק י"א). גם פרת מגזרת פרו ורבו. והנה הנהר הגדול הוא חדקל עמד בפניהם ולא יכלו לעבור, ויאמרו שתי מלות הן. שהמים חדים וקלים."
לאמור, הראב"ע טוען בהומור כי הנהר הגדול הוא החידקל – הפרשנים עמדו מולו ולא יכלו לעבור אותו (= לפרש את שמו), ונסתייעו בפירוש דחוק כי מדובר בשתי מלים נפרדות, דבר שנדחה על ידי הראב"ע; אין פירוש עברי לשם חידקל.
אשר וייזר, מפרש הראב"ע, כותב בסדרת "תורת חיים" ביחס לפירוש הראב"ע:
"בפירוש למלה חדקל התקשו למצוא שורש עברי – ולא יכלו לעבור אותו (מליצה) וחלקוהו לשתי מלים: חד קל"