תפריט חיפוש

גשר עם ציון של 95% התמוטט עקב פגיעה של משאית

ד"ר אברהם בן עזרא

מן העיתונות: "באזור מפעל "קוקה קולה" ברמת גן, עברה משאית עם מנוף מורם ונתקלה בגשר. הגשר התמוטט עקב הפגיעה, והנהג נהרג במקום. התאונה חסמה לשעות רבות את אחד מעורקי התנועה המרכזיים במדינה".

השאלה המתעוררת היא - כיצד גשר שקיבל ציון גבוה בבדיקת בטיחות, לא עמד במבחן?

לאור זאת, עד כמה בטוחים הגשרים ומחלפי הדרכים האחרים הממוקמים ברחבי המדינה?

בעבר התבטאו מומחים בתחום המבנים וציינו כי מצב הגשרים בארץ אינו טוב. אלא שזו אמירה כללית ולא תואמת את המבחן בו הגשר בו מדובר - היה צריך לעמוד.

אם הציפייה היא שגשרים יעמדו בכוחות אופקיים, לא די לבנותם [ולפני כן לתכננם] רק כנגד כוחות של רעידות אדמה וכוחות רוח, אלא דרוש לחשב אותם מול תקיפת כוח אופקי של מכה, ברמת מכה של מסה המתקדמת במהירות לעברו. את המסה [כמה טונות?] ואת המהירות [כמה קמ"ש?] צריך לקבוע בהוראות מתאימות, שיינתנו במסגרת תקן חדש, כי התקנים הקיימים לא כוללים דרישות מסוג זה.

ואז, גשר שיעמוד במבחן בדיקה ברמה של 95% - לא יתמוטט ממכת מנוף או משאית.

אין תחליף לכך, ובאין תקן מפורש בנושא, בכל פעם שמנוף או משאית יפגעו בגשר פגיעה צדדית, יופעלו עליו כוחות שהוא לא היה אמור לעמוד בהם מלכתחילה, על פי החישובים שקדמו לבנייתו.