בקורת מבנים כחוליה בשרשרת קידום איכות הבניה
ענף בקורת המבנים, לא נלמד באקדמיה והקורסים המזורזים בתחום זה מסבים רק נזק לענף ולא מכשירים מומחים, כפי שהם מתיימרים לעשות.
ענף זה נוצר על ידי מהנדסים, אדריכלים ושמאי מקרקעין שהחליטו על דעת עצמם להקדיש לנושא בו מדובר - מחשבה, ידע וכישרון, וכך לגבש צוות של מומחים בתכנון ובניה.
אין בנמצא שום רישום מוסדר ומוכר של מומחים, והרשימות הקיימות - לרבות הרשימות של בתי המשפט - הן אקראיות, ואינן על בסיס מקצועי.
אף על פי כן, ישנם מומחים, והם עובדים וממלאים חלל חשוב - צמצום הפער בין דרישות חקיקת המשנה בתחום הבניה, לבין מצב הבניינים בפועל.
*****
מדובר במגמות ובתהליכים זורמים: הזרימה מתוארת במודל הבא - ראה תרשים.
עינינו הרואות כי המחקר והפיתוח, המצאת שיטות בניה וקידום מדעי הבניה - מסוננים באמצעות מערכת של תקנות ותקנים (חקיקת המשנה), המפתחים ומתעדכנים ביחד עם המחקר והפיתוח, ומותאמים לכל החידושים.
אפשר להבחין כיום "תוך כדי תנועה" ביישום המודל - כמבואר להלן:
הראש היהודי (האירופאי) ממציא לנו פטנטים: חניה מכנית.
מדובר בחניה של מכוניות בחניון בו הרמפות הנושאות את המכוניות עולות ויורדות, וכך חונים באותו שטח מוגבל - מספר מכוניות לפי מספר הקומות ולפי התכנון המכני של העלאת והורדת הרמפות בלחיצת כפתור.
מחוקק המשנה שוקד על החקיקה - כי כיום אין מענה לשאלת חוקיות החניון המכני. האתגרים שניצבים בפני חקיקת המשנה הם בטיחותיים, וכן גם פונקציונאליים.
הביקוש ליישום ההמצאה רב בעיקר בפרויקטים בהם ערך הקרקע גבוה.
******
כולם זזים קדימה.
העוסקים בבקורת הבניה (המומחים) - ממתינים למחוקק המשנה, שיעלה על הכתב את הוראותיו, וגם האחראים על האכיפה ממתינים לו, כי בלעדיו אין להם מה לאכוף. ציבור הבונים מחכה להכשרה ולאישור ההמצאה החדשה, שהיא תוגדר ותוגבל ע"י תקנות ותקנים, כדי לעשות בה שימוש ולקדם את ענף הבניה, תוך השפעה ברורה על מחיר ועל איכות המגורים.
העוסקים בבקרת הבניה הם חוליה בשרשרת המודל, ועם אכיפה מתאימה האזרח יקבל מוצר יותר טוב, ויהיה לו מקום חניה.
******
המומחים צריכים לנוע, לרכוש דעת, להיות בעניינים בתחום ההמצאות, ולגשר בין תעשיית הבניה (חומרים ושיטות) לבין יישומה באופן מושכל בבניינים.
מתבקשת הכשרה אקדמית למקצוע החשוב של המומחיות בבניה, וסגירה לאלתר של הקורסים המזורזים, המבטיחים רווחים גבוהים לבוגריהם, ויוקרה; סגירה - ולא מעבר לאקדמיה, כדי שהרמה האקדמית הנדרשת תישמר בהקפדה.